Pranostiky… 1.-5.2.2016 Ú

5. 2. 2016 | Kronika - Jirny

Sovičky

Tento týden jsme si povídali o pranostikách a moudrosti lidí, kteří si pozorováním chování přírody zapisovali a předávali  zkušenosti. Také jsme si povídali o časové posloupnosti roků, měsíců, týdnů a dnů v týdnu.

V pondělí jsme si na IT tabuli ukazovali různé pranostiky spojené především s přírodou a úrodou.

Děti pak zkoušely anglické jazykolamy a procvičovaly anglickou slovní zásobu zaměřenou na počasí.

Další den bylo naším hlavním tématem hudební cítění a představivost. Hráli jsme na kytaru a perkusní nástroje podle citu. Roční období, měsíce v roce, dny v týdnu. Pak jsme započali náš týdenní výtvarný projekt. Roční období v časové posloupnosti. Děti za použití pastelových barev a velkých papírů kreslily čtvero ročních období.  Pracovaly v týmech. Bylo zajímavé pozorovat, kdo je ve skupině vedoucím a kdo zase rádcem.

Středa pro nás byla výtvarná a logopedická. Děti nejprve s paní učitelkou Veronikou procvičovaly mnoho zajímavých cvičení a pak již pokračovaly v  projektu čtvero období.

Další den se děti opět věnovaly  jazykolamyům a na IT ukázkách jsme si ukazovali pranostiky z celého světa. Pak jsme zpívali a hráli na nástroje.

Pátek pro děti byl odpočinkvým a zároveň divadelním. Děti samy hrály divadlo s  maňásky a panenkami. Nádherný zážitek ukázky fantazie a prezentace našich milých  a šikovných dětí.

 

Lištičky

Tento týden jsme se nadšeně vrhli na téma Pranostiky.

Únor je na lidové pranostiky velmi bohatý. V pondělí jsme si vysvětlili, co vlastně pranostiky jsou, proč a jak vznikaly, jakým způsobem se dochovaly do dnešní doby a vyzkoušeli jsme si, jak žili lidé před dávnými časy. Děti byly z výpravy do minulosti nadšené.

V úterý jsme si pomocí interaktivní tabule představili Hromnice, podívali jsme se, jak tento den vnímali naši předci, jaké tradice se v tento den dodržují v různých koutech naší země.

Středou nás provedl svatý Blažej…zjistili jsme se, že oproti pranostice nás slunce přeci jenom zahřálo 🙂

Ve čtvrtek jsme si společně připravili léčivý sirup ( Šťávu Hemžilku – „hemží se vitamíny“). Společně jsme nakrájeli citrony, zázvor a vše zalili sladkým medem.( V únoru sníh a led – v létě nanesou včely med.)

Společně jsme si zazpívali písničku „Sněží“ – doufali jsme,že tím přivoláme  nějakou pěknou chumelenici 🙂

V pátek jsme si společně se Sovičkami zahráli divadlo.

Celý týden jsme podnikali různé průzkumné výpravy do okolí školky, do místního lesa, poslouchali jsme bublání potůčku, zpěv různých druhů ptáků, poznali jsme kosa, strakapouda, viděli sýkorky. Také jsme objevili žížalu,  která vypadala, jako by byla bez života a poznali jsme, jak ožila po zahřátí. K velké radosti z nového objevu jsme si zahráli pantomimu o tom, jak se na jaře žížaly probouzí.

Logopedická prevence – Tento týden jsme se věnovali hlásce „K“.

V angličtině

jsme se zabývali rodinou a jednotlivými rodinnými příslušníky. Používali jsme interaktivní tabuli, obrázky a zahráli jsme si několik her na toto téma. Děti to velice bavilo a jsou moc šikovní.

Rytmika

Kroužek jsme zahájili rytmizací pranostik. Děti se naučily tři pranostiky, které se vztahují k únoru. Vysvětlili jsme si svátek Hromnice, který souvisí s příchodem jara. Hudebně a pohybově jsme ztvárnili písničku Na jaře, na jaře čáp jede v kočáře.

 

Hudební kroužek

Děti se rozezpívaly u pianina. Zopakovali jsme si písničku Usnul vrabec za komínem. Seznámili jsme se s příběhem a písničkou o Svaté Dorotě a písničku jsme zdramatizovali. V závěru si děti vybarvily obrázek Svaté Doroty a společně s textem písně si jej odnesly domů.