Smysly… 18.-22.1.2016 Ú

22. 1. 2016 | Kronika - Jirny

 

Lištičky

Tento týden byl na téma „Smysly“ . Povídali jsme si o všech možných smyslech, jako je hmat, čich, zrak, sluch a chuť. Na Interaktivní tabuli jsme si pouštěli zvuky zvířat. Obrazovka byla vypnutá a děti měly pomocí sluchu rozpoznat, o které zvířátko se jedná. Dále jsme použili neprůhledný pytlík s dřevěnými geometrickými tvary a pomocí hmatu měly děti najít dva stejné obrazce. Na hmat jsme si udělali i výtvarnou činnost, přenesením hmatu na papír. Vyrobili jsme si přáníčko, kde na jedné straně byla pomocí temperových barev obtisknutá ruka a na druhé jednotlivé prsty. Na téma zrak jsme si na interaktivní tabuli ukazovali, jak vypadají lidské a zvířecí oči, říkali jsme si také, jací živočichové nejlépe vidí a na co zrak potřebují. O čichu jsme si povídali v kroužku, na co je nám důležitý a jestli máme pocit, že nám něco voní či nikoliv. Děti si navzájem čichaly na krk a říkaly si, jestli jim to voní nebo ne. Pak jsme se dětí ptali, co jim voní a co smrdí. A co se týče chuti, to jsme prováděli v rámci výuky angličtiny, ochutnávali jsme ovoce.

Dále jsme opět prováděli logopedickou prevenci, pomocí zrcátek jsme speciálními cviky procvičovali mluvidla a cvičili jsme výslovnost písmenka Ň,ň.

Sovičky

V pondělí se děti dozvěděly, že smysly, kterými vnímáme svět, jsou úžasné a citlivé.

Z pěti smyslů jsme si jako první vybrali zrak. Děti hrály hru na slepé chodce a jejich pomocníky –  hůlky a pes. Všechny děti bravurně zvládly pomoci kamarádovi při přechodu pro chodce i do šatny a zpět. Na IT tabuli si děti prohlédly Brejlovo písmo a fotografie lidí a dětí, kteří svět vnímají bez očí.

Další den byl naším hlavním tématem sluch. Děti od rána pozorovaly, jak pan učitel je potichu a přirozeně jej následovaly. Učili jsme se základní znakové řeči. Jako  – mám hlad, žízeň, mohu si přidat, děkuji, dobrý den atd. Celý den probíhal v klidné a tišší atmosféře. Bylo zajímavé pozorovat, jak se děti k sobě chovaly klidněji při svačince i obědě. Také jsme zkoušeli procvičovat intuici. Pár schovaných předmětů za matracemi a děti zkoušeli přijít nato, co je tam schované. Musím říct, že jsem byl mile překvapen. I když ze začátku děti hádaly a střílely od boku, postupem hry se soustředily a pochopily, co tím myslím.

Ve středu jsme si povídali o chuti a čichu. Třídu jsme proměnili v restauraci a cukrárnu. A chlapci již podvědomě po vstupu do restaurace odsunovali židle pro slečny. To bylo nádherné pozorovat. Slečny a mladí pánové vědí, jak se chovat v restauraci. Po ochutnávce každého druhu ovoce děti pověděly, jestli cítí sladkou nebo kyselou chuť, nebo hořkou a slanou.

Další den si děti měly vyrobit jakýkoliv výrobek dle fantazie a rozpoznat, jaký smysl budou používat při výrobě a zároveň, jaký smysl by rádi zakomponovaly do výrobku samotného.

Aby mohli vyrábět, měly za úkol popsat co potřebují a co budou vyrábět.

Samozřejmě vše v anglickém jazyce.

 

Pátek byl pro nás opakovacím a  hudebně výtvarným dnem. Zpívali jsme písničky a malovali obrázky. Kdo chtěl použít smysl zraku a hmatu , maloval nebo vyráběl z modelíny a další děti zpívaly. A pak jsme měli logopedickou minutku s paní učitelkou Veronikou.

 

Tvořivá dílna

Pracovali jsme s hlínou, protože jsme měli téma „smysly“ vyzkoušeli jsme si práci s hlínou. Zjistili, jakou má hlína teplotu, jestli je teplá nebo studená, hladká nebo hrubá. Symbolicky jsme vykrojili z hlíny ručičku a udělali do ní vlastní otisk. Umístili jsme ji do vytvořeného rámečku.

 

Sportovní hry

Rozcvičili jsme se s říkankou Hlava, ramena, kolena, palce. Zacvičili Lali jógu a další cviky, které opakujeme, aby jsme je uměli co nejlépe. Zahráli jsme si zklidňující cviky a zaběhali závody ve dvojicích.