Já jsem muzikant … 9.-13.2.2015

10. 2. 2015 | Kronika - Jirny

Sovičky

Týden patřící jen hudbě. To je nádhera! První den nás čekalo poznávání písniček, podle vlastních kreseb. Každý si namaloval do tří okének písničku, kterou ostatní poznávali. V úterý jsme si povídali, co je to písnička a jak vypadají noty.

Také kam noty zapisujeme a jaká to má pravidla. Každý jednu notu namaloval a vlepil jí do osnovy. Tím vznikla naše třídní hymna. Ve středu už jsme začínali pomýšlet na masopust a vyrobili jsme si lidový nástroj fanfrnoch. Děti moc bavilo na něj hrát a tak jsme měli třídu zaplavenou charakteristickým zvukem. Čtvrtý den týdne jsme vyráběli známá chrastidla, která nám posloužila jako rytmický nástroj. Také jsme tančili jako domorodci za zvuku bubnů. Poslední den jsme se opravdu měli úplně nejlépe. I když byl pátek třináctého, dostali jsme spoustu krásných dárečků. Děkujeme za výborné srdcové muffinky, jahůdky i kytici tulipánů! Všichni přišli do školky v črveném, takže máme krásné fotky. Vyrobili jsme si zápichy do květináče, jak jinak, než se srdíčkem! Příští týden nás čeká Masopust! To bude zábava. Těšíme se a přejeme příjemný víkend!

Lištičky

V pondělí jsme si s dětmi povídali o tom, co je hudba, kdo je to muzikant a co je to písnička. Nakonec jsme přemýšleli, zda můžeme hudbu nějak zaznamenat. Každé dítě si vybralo jednu píseň a na tu s obarvenýma nohama tančilo. Barva se otiskla na papír a vznikl nám tak pohybově- emoční otisk písně.

V úterý jsme se vrátili k otázce, jak hudbu zaznamenávat a seznámili se s notami (nota čtvrťová a osminová). Podle jednoduchého notového záznamu jsme hůlkami vyťukávali rytmus. Nakonec každé z dětí namalovalo jednu notu na notovou osnovu – složili jsme píseň.

Středa byla věnována hudebním nástrojům a děti ve spolupráci s interaktivní tabulí zjišťovaly jak zní. Poté jsme si jeden jednoduchý nástroj ve spolupráci s třídou soviček i vyrobili.

Čtvrteční dopoledne bylo věnováno zpěvu u klavíru. S dětmi jsme zpívali nejznámější dětské písničky a každé z dětí si za pomoci učitele zkusilo vyťukat na klávesy písničku Ovčáci, čtveráci. Ve spolupráci s druhou třídou si děti vyrobili štěrchátka.

V jsme si v kruhu opakovali vše, co jsme se za celý týden naučili. Zazpívali si všechny písničky, které jsme v týdnu hráli a zpívali. Také jsme diskutovali o tom, co se dětem líbilo a co by chtěly na výuce změnit. Poté jsme si povídali o svátku svatého Valentýna.

Rytmika  – ,,PÍSNIČKA“

  • úvodní rytmizace s tamburínou
  • rozhovor na téma. ,,Co je písnička?“ – písnička pro děti, písnička pro maminku, píka pro čerta a pod., písnička z pohádky, z filmu …
  • taneční improvizace na písničky -,,Královské reggae“, ,,Zlatovláska“, písničky z večerníčků …
  • ukázky moderních tanců
  • význam písničky – ,,Ta naše písnička česká“
  •  závěrečná rytmizace ,hodnocení, rozloučení

Děti nejvíce zaujaly ukázky moderních tanců, kterými se inspirovaly k vlastní taneční improvizaci. Všichni jsme se nejvíce pobavili u break dance.

Hudební kroužek – Zamilovaný Valentýn

  • hlasová cvičení, rozezpívání, rozmluvení, mimická rozcvička
  • probírání primární hudební nauky – houslový klíč
  • zpěv s ukulelem – oblíbené písničky, které už známe
  • rytmus a jeho proměny – PH
  • shlédnutí ukázky písničky „Když se zamiluje kůň“ – nácvik a seznámení

Na začátku jsme se rozezpívali a pověděli si o houslovém klíči. Oblíbený zpěv známých písní je vždy lákadlem a po sezení u zpěvu jsme rozhýbali těla pomocí rytmické hry.  Dětem se písnička o zamilovaném koni moc líbila a rovnou jsme měli příležitost připomenout páteční červený den.

Flétna

Na flétničce jsme si zopakovali známé noty a zapsali je do notového záznamu. Poslouchali jsme, komu se všechny tóny pěkně ozývají a zhodnotili, komu to šlo nejlépe.

Tvořivá dílna

Tento týden jsme vytvořili maňásky, každá postavička měla něco společného s hudbou. Zvolili jsme především hráče na hudební nástroje. Pracovali jsme s textilem, lepidlem, nůžkami, šnůřkami, špejlemi. Pak jsme si s nimi zahráli divadlo.

Sportovní odpoledne

Nejdříve jsme zvolili rozehřívací hru „Had leze z díry“. Pak jsme se rozcvičili v kruhu s gumou. Zopakovali jsme cviky ve dvojicích. Závodili v obíhané.

Anglický klub

Tento týden jsme se na angličtině zabývali hlavně hudebními nástroji, děti ukazovali jak se na nástroj hraje podle kartičky, kterou si vytáhli. Procvičovali jsme novou frázi: What can you play? I can play…. Samozřejmě našim společníkem byla celý týden veselá písnička: I am the music man, kterou děti už dobře znají. Všichni se také v kroužku zapojili do hry na tichou poštu.
Key words: musical instruments, music, to play, a guitar, a saxofone, a trumpet, a piano, drums, a flute, a triangle, a violin, a heart, love

Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=YViTTwA2IK4

Písnička: Hrajte páni muzikanti, Masopust držíme, Skákej medvěde, Já jsem muzikant

Básnička:
Písnička
Já jsem malá holčička,
říkají mi Písnička,
co nevím, to nepovím,
s každým já si rozumím.
Dětem ouška ráda hladím,
s koťaty si zadovádím,
na sluníčku vesele
hledám nové přátele.
Pojď, Písničko, pojď si hrát,
chceme si tě přivolat.
Třeba za čas kratičký
naučíš nás notičky!
Milí cvrčci, chcete sami
kamarádit s notičkami?
Poznat noty těžké není,
pustíme se do učení!