Koloběh vody v přírodě… 7.-11.11.2016 Ú

11. 11. 2016 | Kronika - Jirny

Sovičky:

„Koloběh vody“ … téma, které nás opět naprosto pohltilo. Na IT tabuli jsme si společně představili, co vše nejen člověk potřebuje ke svému životu. Zjistili jsme, že nezbytné je pro nás teplo, slunce, vzduch, půda a voda. Společně s malou kapičkou vody jsme podnikli pouť z přehrady, do úpravny vody, poté jsme vykoukli z vodovodního kohoutku doma, abychom se přes kanalizaci a čistírnu odpadních vod dostali zpátky do řeky, s řekou dopluli do moře. Sluníčko nás poté pošimralo svými paprsky a my jsme stoupali jako pára k nebi. Stal se z nás velký mrak, který se díky větru dostal zpátky do naší krajiny, kde jsme opět jako kapička, tentokrát dešťová, skončili zpátky v přehradě.
Protože nás toto putování velmi bavilo, naučili jsme se o vodě krásnou, starou českou písničku „Teče voda proti vodě“.
Na procházkách úvalským lesem jsme společně pozorovali, kudy teče místní potok, jak vypadají břehy, co na nich roste. Opravdu velmi nadšení jsme byli, když jsme v lese objevili dračí hřbet. Ihned jsme podnikli několik dobrodružných výprav, které jsme nazvali „Stezka bílých draků“.
V pátek jsme společně oslavili den sv. Martina nejen posvícenskými koblihami a povídáním o Martinovi, ale natiskli jsme si korkovými špunty každý vlastní svatomartinskou husu. Jen neradi jsme se v pátek všichni loučili.

Logopedická prevence:
Hláska „V“

Grafomotorika:
Horní oblouk.

Angličtina

Tento týden jsme pokračovali s povídáním o  počasí. Povídali jsme si o proměnlivosti počasí, které jsme viděli na vlastní oči. První sníh! „What’s a weather like outside? Cold And snowy.“ Rozdíl mezi „snow/ snow flake“. Další byl na programu koloběh vody, se kterým se děti seznámily díky IT tabuli. V angličtině jsme jsi proto povídali o dešti, podzimním deštivém počasí a kapkách (rain, it’s raining, rainy day, rain drop). Téma jsme podpořili experimentem, kde jsme vyráběli déšť pomocí pěny na holení a modré barvy, novou písničkou a obrázkem. It’s raining obrázek děti vyrobily tak, že musely nakreslit sami sebe, deštník a pak použít techniku stříkání barvy. Tímto obrázkem u dětí pozorujeme vývoj kresby postavy, který je jedním z určujících faktorů při zápisu do školy a ještě jsme se při něm naučili nové slovo „umbrella“. Když jsme narazili na déšť, tak jsme zjistili, že díky dešti vlastně můžeme na obloze vidět duhu „rainbow“ tu jsme si také hned vyrobili. Díky výrobě duhy jsme nejen procvičili barvičky v angličtině, ale i jemnou motoriku stříháním a špetkový úchop při trhání vaty.
V průběhu týdne opakujeme písničky a básničky, které dobře známe a učíme se nové. Tento týden jsme začali trénovat písničky na zpívání na úvalském náměstí.

Aj klub
Na anglickém kroužku jsme si s dětmi povídali o ročních obdobích a především o měsících v roce. Měsíce jsme procvičili novou písničkou a kalendářem, které si děti samy vyrobily, aby věděly jak s ním pracovat. Pro lepší zapamatování by bylo skvělé měsíce opakovat i doma, proto si děti odnesly kalendáře hned domů.
V pracovním listu hot/cold jsme pracovali na porozumění těchto dvou výrazů a procvičovali jsme si slovní zásobu.
Konec týdne jsme zakončili opakováním „feelings“.

Lištičky

Začátek týdne jsme začali pohybovou říkankou Dešťové kapičky. Potom si děti ve dvojicích zahrály na mráčky. S malými modrými míčky, které znázorňovaly kapičky deště, jsme si protáhli tělíčko. Pak jsme si  povídali o tom, když prší,  kde se vlastně taková dešťová voda bere. Děti si pomocí houby na nádobí, která představovala velký dešťový mrak, vyzkoušely, jak vytéká z mraků déšť. Pohybovou hrou Na mrak, který se mění na kapičky (děti) a prší na les, kytičky  nebo holčičku s pejskem si děti více představily, jak prší voda z mraků.

A pomocí obrázků jsme si názorně povídali o koloběhu vody.

A že když svítí sluníčko a prší, tak se vytvoří v přírodě duha, to už ví všechny děti. Nádherně ji ztvárnily pomocí štětce namočeného do barev duhy. Zopakovali jsme si tak nejen barvy, ale vyzkoušeli jsme si práci s jiným výtvarným instrumentem a procvičili jsme i hrubou motoriku.

Tento týden jsme se také s českou lištičkou naučili novou svolávací pohybovou říkanku „Endele, bendele“, která je postavena na kamarádských vztazích. Děti tato hra ihned zaujala.

V závěru týdne jsme si povídali o lidové pranostice „Svatý Martin na bílém koni přijel“.

Angličtina

Tento týden byl na téma “ Koloběh vody v přírodě“. Protože v Aj je velmi náročné dětem vysvětlovat koloběh vody, věnovali jsme se stále tématu počasí. Poslouchali jsme tématické písně v AJ a ukazovali si obrázky počasí. Hráli jsme hru s balónky, na které jsem namalovala mráček, mráček s deštěm, sluníčko a sněhovou vločku. Pinkáním do balónků jsme si ukotvovali slovíčka. Dále jsem dětem vyrobila puzzle na téma počasí, rozdělily se do 4 skupinek a po složení všech puzzlí si slovíčka opakovaly na otázky : Find me „rainy, sunny, snowy or cloudy“. Ve všem nám pomáhala naše oblíbená anglická lištička.

Přírodovědný kroužek

Tentokrát děti vyzkoušely, jak se filtruje. Použily kádinky, filtrační papír, baňku. Tomáš dětem do kádinky nalil uhlíky, které děti rozmíchaly s vodou. Děti tekutinu nalily do složených filtračních papírů, které byly umístěny v trychtýři v baňce. Zjistily, že se přefiltrovala jen čirá voda a uhlíky zůstaly ve filtru. Vše pak děti zakreslily do připravených pracovních listů.

Sportovní hry

Nejdříve jsme se s Lištičkami rozcvičili, udělali cvičení na koordinaci pohybu, přeskoky a protažení. Děti ze Soviček poté pokračovaly v pohybových hrách, prostorových cvičeních. Na závěr jsme si zahráli hokej a obíhanou.