Pranostiky…. 2.- 6.2. 2015

6. 2. 2015 | Kronika - Bohnice

Delfínci:
Na Hromnice o hodinu více! Také jste si všimli? My ano, protože si celý týden povídáme o únorových pranostikách : ).

 

V pondělí jsme bádali po tom, jak se slaví Hromnice a u společně vyrobených hromničních svícínků jsme rozjímali, k čemu asi sloužili. Už víme, že se nemusíme bát blesků ani hromů!
V úterý jsme se vydali do polí. Zjistili jsme, proč je sníh v zimě tak důležitý a jestli opravdu platí, že “ únor bílý – pole sílí “. Podařilo se nám nádherně rozzářit školku zasněženými lány, které jsme namalovali.
Svatá Dorota – kdo to je? Neslo se ve středu školkou. Dozvěděli jsme se, že to byla laskavá a statečná paní, která ochraňuje nastávající maminky, nevěsty, květinářky… Namalovali jsme si její portrét a jsme moc pyšní, jak se nám to povedlo!
Už víme, že sv. Dorota byla nejen odvážná, ale i moc krásná a ráda se zdobila. Inspirovalo nás to a proto jsme si ve čtvrtek vyrobili šperky ve stylu hand made.
Únorových pranostik je spousta, a některé jsou i legrační. V pátek jsme si podle nich nakreslili obrázky. Až je ve školce uvidíte, můžete hádat, co který znamená .
Krásný mrazivý únorový víkend a užívejte ticha, protože hned v pondělí začne ve školce pořádný rambajs. Budeme si hrát na muzikanty!

 

Žabičky

V tomto týdnu jsme se zabývali pranostikami a příslovími. Co je to pranostika, jak vzniká a co se v ní dozvídáme. Také si vysvětlíme význam různých přísloví a zkusíme uvést příklady situací z běžného života.

 

První den jsme si se žabičkami vysvětlovali pojem Hromnice na příkladu pohádky o Viktorce, která žila na kopečku v malé chaloupce. Dětem se pohádka moc líbila, ale dožadovaly se pozměnit konec pohádky. Proto si nakonec každá žabička vymyslela konec podle svého. Vyráběli jsme malé lucerničky, takové, jaké měla Viktorka v pohádce, a pojmenovali jsme je Hromnice.

 

V podobném duchu se děti snažily pochopit další pranostiky, např. o Sv. Dorotě a o sv. Scholastice. V rámci komunitního kruhu jsme se zajímali o to, co je to láska a jak můžeme lásku projevovat? Nebo co může zmanenat „O svaté Scholastice, navlečte si rukavice“? Každá žabička si poté vyrobila rukavice ze čtvrtky a společně jsme si s nimi zahráli pexeso.

 

V posledním dni tohoto týdnu jsme se pokusili vysvětlit a zapamatovat jedno přísloví, které se nám nejvíce líbilo. Pro představu jsme si každé přísloví zdramatizovali, což byla pro děti veliká legrace.

 

  • Např:       Jeden o koze, druhý o voze.
  • Kam nechodí slunce, tam chodí lékař.
  • Lež má krátké nohy, daleko nedojde.
  • Ranní ptáče dál doskáče.
  • Vesele a hravě pranostikami – to bylo naše heslo pro tento týden.
    Odpolední aktivity:
    Rytmika, tanečky, dramaťák: Dá se zahrát divadlo na pranostiku? My jsme to vyzkoušeli a moc se nám to povedlo! Zahráli jsme si – “únor bílý, pole sílí” a “když kočka v lednu na slunci leží, v březnu zpátky za kamna běží”. Ještě jsme si k tomu zazpívali písničku Malé kotě.
    Tvoření: Všichni jsme spojili své síly a vytvořili koláž na téma: Když jezevec vyleze na Hromnice z díry, za čtyry neděle zpátky zas třílí ( rychle běží). Výsledek je úžasný!
    Muzicírování: Odvážně jsme se pustili do hudební teorie. Naučili jsme se, jas vypadá houslový klíč a notový zápis a ještě jsme si stihli zatančit a zazpívat.
    Sportovní klub: Zima je dlouhá, a tak jsme se vypravili k moři. Naučili jsme se u toho jógový dech, pořádně si zacvičili a zatančili s domorodci na ostrově, na který se nám podařilo doveslovat : ).

    Anglický klub

    Vzhledem k tomu, že pranostiky souvisí s počasím,
    většina našich  aktivit v angličtině byla o sněhových vločkách, slunci atď. Sice to pro nás nebylo žádnou novinkou, ale počasí se mění každý den a tak pohledem z okna zjišťujeme každé ráno, co nás čeká, až půjdeme ven na procházku 🙂