Pranostiky… 3.-7.2.2025 J

7. 2. 2025 | Kronika - Jirny

Sovičky

Tento týden jsme si povídali o pranostikách. Jak vznikaly. Dnes už se jimi moc neřídíme, pomáhá nám technika a předpovědi počasí :-). A protože jsou pranostiky spojené hlavně s počasím, zopakovali jsme si roční období a měsíce. Zahráli si spoustu běhacích a hádacích her na třídění činností a oblečení podle ročních obdobích. Některé pranostiky jsme si i vysvětlili, jako například „Podzim bílý, pole sílí“, „Březen, za kamna vlezem, duben, ještě tam budem“.

Týden nám zpestřilo veselé představení s písničkami a akrobatickými prvky „Co je víc?“, které nám ukázalo, jak důležité je pro nás kamarádství. A také jsme byli na představení „Telátko popleta“.

Tvoření: Tento týden jsme se věnovali kolektivní tvorbě. Řekli jsme si pranostiku k měsíci březnu. Vysvětlili jsme si také rozdíl mezi krbem a kachlovými kamny a následně jsme je vyrobili z kartonu, krepového papíru a barevné lepenky. Děti vytvořily na krbu krásný plochý reliéf za pomoci mycích houbiček a husté temperové barvy.
Tanečky, Rytmika, Dramaťák: Tělo jsme si protáhli krátkou rytmickou rozcvičkou za doprovodu tamburíny. Zatancovali jsme si na lidovou píseň “ Marjánko, Marjánko “. K tanci jsme využili opět rekvizitu, tentokrát se jí stal šátek.
Muzicírování: Za doprovodu živé hudby, hry na klavír, jsme si zazpívali píseň “ Sněží, sněží “. Dále jsme si zahráli hudební hru “ Poznej písničku! “. Děti se snažily uhádnout píseň pouze podle poslechu její melodie. Z hodiny si děti mohly odnést také pracovní list.
Sportovní klub: Na začátku hodiny jsme se protáhli rozcvičkou, která se nesla v pohádkovém duchu. Dále jsme si zahráli skupinovou hru “ Zajíčku, odnes si mrkvičku “. Hra měla jednoduchý princip, jeden ze skupinky dětí si nasadil zaječí ouška a doskákal z jednoho místa na druhé, tam posbíral zeleninku a rychle se vracel zpátky, aniž by jej trefil pěnový míček, který po něm házeli další zajíci ( ostatní děti). Tato hra pozitivně podpořila orientaci dětí v prostoru a napomohla k tomu, aby se děti nebály kontaktu s míčem. Moc jsme si to společně užili 🙂

Lištičky

Téma pranostik jsme se třídou pojali jako vnímání změn ročních období v průběhu celého roku. Zkoušeli jsme si změny ukázat nejdříve na příkladu jednoho stromu, kterému jsme podle ročních období přidávali květy, listy, ovoce a upravovali okolní počasí (déšť, slunce, vítr). Postupně jsme zjišťovali jaké barvy bychom k jednotlivým ročním obdobím přiřadili a během překonávání překážkové dráhy (např. plaváním v moři v létě, lyžováním na horách v zimě, skákáním v kalužích na jaře, hrabáním listí na podzim) jsme přinášeli další obrázky aktivit, oblečení, věcí a plodů, které můžeme k těmto obdobím přiřadit. Nakonec jsme diskutovali, co se povedlo zařadit dobře a co ne a proč:) Učili jsme se pěknou novou písničku Jaro, léto, podzim, zima, kterou jsme si nejdřív poslechli u piana, pak jsme se sami doprovodili na naše nástroje (vyhrály to bubínky:))) a nakonec se celou písničku postupně učíme i předvádět s pohybem, abychom si ji lépe zapamatovali. Nezapomněli jsme ani na tvoření, kdy zdobíme strom v jednotlivých ročních fázích. Všem se nám moc líbilo divadlo Damdam se svou chytrou a veselou klauniádou, které k nám zavítalo s představením o tom, že úplně nejvíc je mít kamarády a vážit si jeden druhého. 

Angličtina

This week, we learned about the four seasons: spring, summer, autumn, and winter. To help us remember them, we started learning the Season Song (https://youtu.be/ksGiLaIx39c?si=Os7kWLro7UvVAOMz).  

We also continued reviewing clothes and practiced singing the Getting Dressed Song (https://youtu.be/1GDFa-nEzlg?si=hwnan0vR6Q9beZj2). It was a fun week filled with music, movement, and learning!

Lištičky

Rytmika, tanečky, dramaťák: hra na téma Únor bílý, pole sílí: Zvířátka na poli a v lese – rozvoj fantazie a sounáležitosti ve skupině, povídání o pranostikách

Sportovní klub: zimní koulovačka s pingpongovými míčky – rozvoj hrubé motoriky, házení

Tvoření: tvorba na téma Březen, za kamna vlezem: krb a kamna, porovnávání rozdílů mezi krbem a kamny; malování štětcem, razítkování, stříhání, lepení

Muzicírování: zpěv s pianem – Sněží, sněží; Vítr